Saturday, July 2, 2011

69. baju punya hal pun?

Hari ni aku nak cerita pasal baju. Baju apa? Macam - macam. Baju terbalik. Baju kurung. Baju sekolah.

CERITA 1

Aku cuma nak bagitahu. Pada akhir tahun lepas, aku telah berjaya menjahit 2 baju kurung sekolah tanpa menebuk lehernya sebab aku tak pandai buat. Aku mula jahit baju tu lebih kurang lagi seminggu nak naik sekolah. Mak aku yang tebukkan leher baju tu. Oleh sebab dah lambat sangat, mak aku cuma tebukkan 1 baju dulu dan baju itulah yang aku pakai sekarang ni. Lagi 1 baju? Masih cantik putih suci bersih lagi. Padahal dah bulan Julai ni. Aku nak kena tebuk lehernya pada minggu ni juga sebab Sabtu depan [09072011] ada Mighty Minds. Takkan nak pakai baju lusuh kot?

CERITA 2

Semalam, aku jumpa baju kurung lama kepunyaan mak aku. Cantik - cantik sangat. Ada 2 pasang yang aku jumpa. Jadi, untuk Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini, tak payah beli baju kurung baru :) Jimat sikit. Hehehe. Tapi kedua - duanya ada warna merah jambu. Hahaha. Aku perlu biasakan diri pada warna tu.

CERITA 3

Hari ini, ada Larian 1Murid 1Sukan 1Malaysia. Semua pelajar sekolah aku perlu memakai baju larian jogathon tahun ini punya. Warna hijau. Di pagi hari, sebelum larian, ketika aku dan 2 orang kawanku di kantin, datang seorang kawanku yang lain. Dengan kelam - kabutnya dia datang. Entah kenapa dia begitu. Lalu bertanya,

Kawan ; Eh nampak [nama kawan dia] tak?
Aku ; Weh kenapa kau pakai baju terbalik?
Kawan ; Ha? Baju terbalik? Apa kau merepek ni?
Aku ; Tak. Kau apasal pakai baju terbalik?
Kawan ; Terbalik? Mana ada terbalik.

Datang seorang kawan lain. Lalu berkata,

Yang Lain ; Eh Kawan, apasal pakai baju terbalik?
Kawan ; Ha? Terbalik ke? Betul la aku pakai baju ni.
Yang Lain ; Tak. Baju kau terbalik ke depan.
Kawan ; Ha? [Lalu tengok bajunya] A'ah la. Ya Allah camane boleh macam ni. [Lalu menutup bajunya menggunakan beg]

Aku terus gelak dan bergelak. Ya aku memang korup. Dan jujur, sekarang aku tengah menaip ni pun, masih tergelak - gelak lagi. Hahahahahaha.

Sebenarnya baju dia bukan terbalik yang dalam ke luar. Tapi terbalik yang depan ke belakang.


Itu saja. Terima kasih kerana membaca :)

2 comments:

Cik Mun said...

Aduh boleh pula gitu. Haha. Eh macamana larian 1 Malaysia hari ini? Hehe. Ni kak Murni, ingat lagi tak? Kawan baik kak Ain.

NSMA :| said...

Pun boleh. Hehehe. Larian tu nama je. Kita jalan, tak lari pun. Rasa macam Maulud Nabi. Hahaha. Ingat la Kak Murni :)